RGB ledszalag meghajtás
Gabor Jordan
2021-02-04 08:10:48 UTC
Ambilight jellegű világítás van sok készen. Persze, lehet nem jó, azt
nem tudom.

Közben arra gondoltam még, 3 táp kellene, amit vezérelni tudok. Nem
akarok én aluláteresztőket tervezni stb., ott van készen a tápegységben,
csak olyan kellene, amit tudok vezérelni, most azt vadászom.

Nyilván vezérelhető labortápot lehet kapni minden mennyiségben, de sem
árban, sem méretben nem az kellene, hanem valami viszonylag kicsi cucc.

ÜDV JG
Épp TV mögé faragok vele saját hardveren alapuló műsorkövető
“ambilight” háttérvilàgítást,
Tapasztalat: arra vigyázz, hogy elegendően nagy "tehetetlensége"
legyen a szabályozásnak! Nagyon zavaró, ha az ambilight világítás egy
az egyben követi a műsor gyors fényváltozásait.
Károly
         elektro[-flame|-etc]
Gabor Jordan
2021-02-04 08:21:40 UTC
Hello,

Potival van sok, de valami soros vonalon vezérelhetőt vadászok még.
Hátha nem kellene beletúrkálni. Nagy nyilván van, GPIB és soros
vezérlésű is, csak kicsi modult nem találok ilyet, pedig szerintem nem
annyira földtől elrugaszkodott gondolat, hogy valami berendezés tápját
tudja maga vezérelni. Nyilván nem annyira szokványos, de olyan vad
dolgok is vannak az ali-n, hogy hátha találok olyat amit már csak soros
vonalon vezérelni kell.

ÜDV JG
Szia.
Áramgenerátoros kimenetű kimondottan LED -hez
készített DC/DC konverter modulka?
Az Alin nem győződ a válogatást, annyi..
A trimmert meg kicseréled a.optocsatolóra
és akár arduinó mini-vel könnyen vezérelheted..
De építhető is hasonló..
Üdv István
         elektro[-flame|-etc]
Nemeth Szabolcs
2021-02-04 09:29:51 UTC
Hello!

En is vettem, de nincs baj a fenyerovel. Inakbb az atveressel, hogy 60W
egy szalag. Talan, ha harmada. Most egy 5A-es vezerlo hajt meg 3x5m LED-et.

Meg kenytelen voltam behuzni a masodik 5-os resznek kulon vezeteket,
mert ha az elso led vegere kotottem nagyon halvany volt. Most ugy van,
hogy a vezerlotol megy egy otos egy iranyba, a masik fele elindul egy
10-es kabelcsatorna, benne 4 drot, a csatorna tetejen a masodik 5
meters.  Annak a vegen, meg a harmadik rakotve a vezetekekre.

A nem gyari vezerlovel oda a franko taviranyito.

Szabolcs
Üdvözletem,
Vettem RGB led szalagot a gyerekeknek, körbe a plafon körül. Nagyon
jó, de van 2 gond vele.
Egyik, hogy az induló fényerő nagy. Zavaróan nagy. Igazából nagyon
szűk tartományban lehet a fényerejét szabályozni.
A másik gond, nem tetszik, hogy körben a hosszú vezetéken PWM négyszög
megy. Ezt még nem próbáltam, de félek a rövidhullámú rádióvételt
hazavágja.
Arra gondoltam, csináni kellene egy olyan vezérlést, amit kellően
aluláteresztő szűrnék a kimenetén, kvázi analóg szintekkel hajtva az
RGB ledeket.
Próbáltam ali-n keresni ilyet, meg próbáltam "analog rgb led drive"
meg hasonló keresőkifejezésekkel keresni keresőben, de kevés
eredménnyel. Ennyire elvetemült ötlet ez? Vagy felesleges teljesen?
PWM kontrollnál, milyen freki optimális erre? Az nagyon rossz, ha
"villog", de az sem lenne jó, ha a felharmonikusai mindenféle
problémákat okozna.
?
Köszönöm,
JG
         elektro[-flame|-etc]
Nemeth Szabolcs
2021-02-04 09:32:22 UTC
Ja, a vezerles is eleg primko. Van benne egy 8 labu MCU. Egy zenerrel
csinal neki tapot a 12V-bol.

1 lab az infra vevo, 3 lab egy-egy FET, azt annyi.

Nemeth Szabolcs
2021-02-04 09:52:38 UTC
Hello!

Lehet, de a tervezo nem gondolt erre. Inkabb a tovabbfuzest tamogatja,
fiu-lany 4-es csatikkal az elejen, meg a vegen.

Most amugy nem latszik a fenyero csokkenes a szalag vegen sem. Foleg,
hogy a gyermekek felhomalyban elnek.

Szabolcs
Hi,
On Thu, Feb 4, 2021 at 10:29 AM Nemeth Szabolcs <
Post by Nemeth Szabolcs
Meg kenytelen voltam behuzni a masodik 5-os resznek kulon vezeteket,
Minden öt méteres szakaszt két oldalról illene megtáplálni...
Gabor Jordan
2021-02-04 10:02:27 UTC
Tőlem lehetne I2C, SPI, aszinkron soros, CAN, ... de egyik sem találok.
Csak labortápot.

ÜDV JG
Soros, I2C?
Akkor nekem is említheted, érdekelne
  stepup legalább 36V-os, úgy sacc. 300W körüli!
Könnyebb lenne optocsatolózni.
Üdv István
         elektro[-flame|-etc]
Gabor Jordan
2021-02-04 10:08:04 UTC
Ez is ilyen, mindkét végén csati és tovább lehet fűzni.

Még nem ragasztottam fel, csak feldobtuk a szekrény, polc stb. tetejére.
Viszont ezt megnézem ragasztás előtt mennyit esik a fesz a végére, mert
ha jelentőset, akkor csatornára ragasztom én is és abban combos kábel.
Remélem az RGB szalag nem termel annyi hőt, hogy ne lehetne a műa
csatornára felragasztani.

Azt nem tudom hirtelen előtét ellenállás van-e, de a fűzhetőség miatt
gondolom mindenképpen fesz vezérelt, ha áramgenerátoros hajtása lenne
változna a fényerő, ha rádugok még1 szalagszakaszt.

ÜDV JG
Nemeth Szabolcs
2021-02-04 10:14:05 UTC
Hacsak ugy nem. De az mar komolyabb cucc lenne. Ezek a PWM-ek tuti nem
futnak egyutt. Vagy lehetne teljesen kulon vezerlo minden 5-os darbra,
de akkor meg a taviranyito nem biztos, hogy eljutna mindehez.

Szabolcs
Hi,
On Thu, Feb 4, 2021 at 10:52 AM Nemeth Szabolcs <
Post by Nemeth Szabolcs
Lehet, de a tervezo nem gondolt erre. Inkabb a tovabbfuzest tamogatja,
fiu-lany 4-es csatikkal az elejen, meg a vegen.
A tervező gondolt erre, oda kell egy repeater. :)
Gabor Jordan
2021-02-04 16:34:19 UTC
"Nem a RGB vagy nem RGB a hőtermelés alapja, hanem a teljesítménysűrűsége."

Igen, ezt értem, csak arra gondoltam, értelmesebb teljesítményű szalagot én csak fehérben láttam még. Ezen meg eléggé ritkán vannak a ledek egyébként is (sajnos). Ami persze megint nem mérvadó, mert ugye lehetne 100W led is fél méterenként, de nyilván nincs. Közben tápon hagytam feltekerve egy órát és nem érzek érdemi melegedést. Úgyhogy bátorkodom nem alkalmazni pl. alu hűtőfelületet.

Régebben vitáztam egyébként ismerőssel (asztalos), aki arra panaszkodott, az új szalag nagyon jól világít, de állandóan felválik a ragasztás neki a tölgy "lámpatestről". Az az éppen kapható legnagyobb teljesítményű szalag volt. Mondtam neki, örüljön, hogy nem égette még le a házát. Nézett rám hülyén, hogy "dehát a led az nem melegszik" ... ebbe a vitába nem akartam tovább menni :-), csak kértem ne készítsen világítótestet még saját magának sem.

ÜDV JG
Hi,
Post by Gabor Jordan
gondolom mindenképpen fesz vezérelt, ha áramgenerátoros hajtása lenne
változna a fényerő, ha rádugok még1 szalagszakaszt.
Vannak olyanok, amelyeken előtét ellenállás helyett egy áramgenerátor van,
azokat is konstans feszültséggel kell megtáplálni, viszont az csak PWM
dimmelhető.
A normál áramgenerátoros meghajtású szalagok a táppal dimmelhetőek, az
változtatja az áramot, viszont hajlamos kis áramnál az eltérő fényerőre,
mert picit más a LED chip-ek nyitófeszültsége, így ezt is PWM-el szokták
dimmelni.
Ezért nem találsz analóg dimmert LED szalaghoz.
Nemeth Szabolcs
2021-02-07 17:58:50 UTC
Hello!

Szuper.

En vettem hozza 20A-es tapot, mert ugye azt irtak, hogy 60W/szalag. Azt
kozben jo ha a 3 egyutt van 20W :)

Most egy uj problema merult fel. Az egyik szalag az belteri. Az
elkezdett elrohadni az ablak feletti reszen. Biztos tul paras. Meg
szerencse, hogy maradt a masikbol par meter.

Gagyi, de legalabb olcso.

Szabolcs
Post by Gabor Jordan
Hello,
Nos, felkerült az egyik RGB szalag.
Kell nagyon a két oldalról táplálás. 10m után 7V marad a 12V-ból.
Szerencsére hallgattam rátok és kábelcsatornára raktam, benne 4x1mm2
vezetékkel. A végpontokon 4db 5ös csillag kis dobozkában, a két led
szalag, a bejövő és kimenő csatornában futó vezetékek és a betáplálási
pont. Most 5m-enként van betáplálás és a végeken is.
Gyakorlatilag csak a szalagot lett volna szabad megvenni. A vezérlés
kuka lesz. Nem csak azért, mert nagy az induló fényerő, hanem azért
is, mert zavaróan villog. Nem mértem menniy a pwm freki, de a
különösen kis fényerőnél jól látható. A csatik gagyik, levégtam és
forrasztottam minden véget. A táp olyan könnyű (12V 4A elvileg), mint
a legkönnyebb régi USB töltő. Ez mind kuka. Csak szalagot kellett
volna venni.
Még egy ilyet megpróbálok, ha nem lesz jó, akkor 3 potis vezérlés
lesz.
https://www.aliexpress.com/item/1005002114747020.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.73527740AvVT6X&algo_pvid=ea7add71-c0ae-4d2b-b758-4f5a844931c8&algo_expid=ea7add71-c0ae-4d2b-b758-4f5a844931c8-54&btsid=0bb0624416127011537558764eff7a&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
ÜDV JG
         elektro[-flame|-etc]
Nemeth Szabolcs
2021-02-07 20:26:17 UTC
Hello,

Ez az egyik. Ez valoban nem ir 60W-ot, csak 24-et. De annyi sincs.
Persze az is lehet, hogy amit erdetileg rendeltem az volt 60-as.

<https://www.banggood.com/3X-5M-RGB-5050-SMD-Non-waterproof-300-LED-Lights-Strip-Kit-DC-12V-+-44Keys-IR-Remote-Control-p-941451.html>

Ez a masik. Ez sem vilagit jobban.

<https://www.banggood.com/2X-5M-5050-RGB-Waterproof-300-LED-Strip-Light-12V-DC-24-Key-IR-Controller-p-913721.html>

Szabolcs
Hi,
On Sun, Feb 7, 2021 at 6:58 PM Nemeth Szabolcs <
Post by Nemeth Szabolcs
En vettem hozza 20A-es tapot, mert ugye azt irtak, hogy 60W/szalag. Azt
kozben jo ha a 3 egyutt van 20W :)
Egészen pontosan milyen szalagról van szó? Mert én eddig még nem
találkoztam olyannal, hogy két oldalról megtáplálva ne annyi lett volna az
áramfelvétele, mint kellett volna.
Nemeth Szabolcs
2021-02-07 20:36:17 UTC
Megprobalom, de mar fel van rakva. Vagy megmerem a maradekot.

Szabolcs
Mérd meg az 5m- es szalag végén a feszültséget.
A kontrollert hagyd ki a buliból.
Majd tápláld meg mindkét végét.
Mindkét módszerrel mérj áramot.
<
Nemeth Szabolcs
2021-02-07 21:04:34 UTC
Megmerem a feszultseget is a vegen. De nincs lathato fenyero csokkenes.

Szabolcs
Tapasztalat, hogy nem tolunk meg 5m szalagot, mert a végén elfogy a fesz.
2 - 2,5 m a maximum. Többet nem szabad.
Post by Nemeth Szabolcs
[...]
2021.