Levélküldés - nem értem!
elight
2020-05-29 08:46:15 UTC
Sziasztok.

Nem értem!
Több szolgáltatónál be vagyunk szerverre fizetve,
a drót optikai, minden azon megy ki,
és ma az egyik szolgáltatótól a köv. levelet kaptam:

"
Tisztelt XYZ!

Az elmúlt évben sajnos sok problémát okoztak az olyan
levélküldések amelyeknek a feladója nem a tárhely szerveren
működő saját domainnel hanem valamilyen más szolgáltatónál
működő idegen domainnel történt. Ilyen levelek pl. a
@gmail.com feladóval küldött levelek, amik a "szolg."
szerverein keresztül lettek kiküldve.Ezzel az a probléma,
hogy az idegen domain tulajdonosa nem hatalmazta fel az
"szolg." tárhely szervereket a levélküldésre.
Pl. a gmail nem hatalmazta fel egyik "szolg." szervert sem,
hogy @gmail.com leveleket küldjön.

Az elmúlt időben több emailszolgáltató (Gmail, Microsoft,
Hotmail, Yahoo, stb..) szigorított a levelezési szabályain,
többek között az ilyen esetekre is, ezért nekünk is
szigorítani kell, hogy az ilyen levélküldésből adódó
problémákat elkerüljük és ezzel a levelezés biztonsága
nagyobb legyen a jelenlegi helyzetnél.

Ezért *2020. június 15.* dátummal a levélküldési szabályokon
szigorítunk, hogy a "szolg." szerverekről vagy az "szolg."
szervereken keresztül *csak olyan feladóval lehessen levelet
küldeni amelynek a domainje az "szolg." szerveren működik*.
Tehát legalább a domain weboldalának vagy a domain
levelezésének az "szolg." szerveren kell lennie. Ha idegen
domain (nem a felhasználó saját domainje) szerepel a levél
feladójában akkor a levelet a szerver nem kézbesíti.

Kérjük, hogy *minden olyan levélküldést vizsgáljon meg ahol
nem saját domain szerepel*, pl. weboldal üzenetküldő oldala,
rendelés visszaigazoló emailek, stb. és módosítsa a
levélküldő program beállításait, hogy valamilyen saját
domain legyen a levél feladó email címében.

A megértését és együttműködését köszönjük.
Ha bármi kérdés lenne ezzel kapcsolatban kérjük keressenek
minket elérhetőségeinken (*0620xxxxxxx, "szolg.".hu*)
"

Ez általánosan így lesz,
vagy egy egyedi túllihegés szerintetek?
Azt sem értem, hogyan fog működni az internet
ha egy nem nála lévő doménről
rendelt termék visszaigazoló levelét nem küldi tovább
mert a domén nem nála van regisztrálva.
Elmagyaráznátok mitől lesz az internet
olyan amilyen eddig volt?
Vagyis nekem 1ség sugarú usernek
mit is jelenthet ez ezentúl?

Üdv István
Alaksza Balázs
2020-05-29 08:50:38 UTC
Post by elight
[...]
Arra gondolnak, hogy van náluk egy mondjuk tárhelyszolgáltatásod
kiskutya.hu domain-el, akkor innentől fogva az általuk biztosított SMTP
szerver csak olyan leveleket küld ki aminek feladója kiskutya.hu
domain-en belül van, tehát a ***@freemail.hu címhez nem tudod az ő
smtp szerverüket beállítani.
Ez amúgy bevett gyakorlat nagyon sok helyen, a SPAMelés meggátolása végett.
Alaksza Balázs
elight
2020-05-29 08:56:14 UTC
Megértve.
És akkor pl. a g, vagy citrommailosakat
milyen szerveren keresztül küldjem ki
ha nem a szolgáltatón át?
Vagy ezentúl felejtős?
Mondjuk nem szeretném ha a dolgozók a
saját levelezésüket a céges domén név
alatt intéznék, de letiltani sem szeretném Őket.

Üdv István
végett.
Dienes József

elektro[-flame|-etc]
Gábor Auth
2020-05-29 09:04:50 UTC
Hi,
Post by elight
Nem értem!
Ideje akkor keresni olyan embert, akinek szakterülete a levelezés. :)
Post by elight
[...]
Ez az úgynevezett SPF: https://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework

Az SMTP egy olyan világban született, amikor még olyan emberek leveleztek,
akik nem akartak túlságosan kibaszni egymással. Így a feladó bárki
lehetett, senki nem ellenőrizte, levelet pedig bárki feladhatott, tömegesen
is, senki nem akadályozta meg ebben. Na, ez időközben eldurvul, pont tegnap
írtam, hogy naponta több tízezres nagyságrendben jönnének levelek a
szerveremre, ebből pár technikai szűrés után marad ~50 levél.

Visszatérve: amiről itt szó van, az egy ilyen ellenőrzés, aminek az a
lényege, hogy egy adott domain, például a @gmail.com ad egy listát, hogy
melyik szerverek adhatnak fel legálisan @gmail.com feladóval levelet.
Nyilvánvalóan az általad bérelt szerver nem lesz ezek között és például, ha
nekem akarsz levelet írni, akkor a szerverem jó eséllyel eldobja a leveled,
mint nyilvánvaló hamisítvány, mert @gmail.com cím van a feladónál, de
ahonnan feladtad, az nincs a @gmail.com hiteles szerverei között.

A másik dolog a DKIM, ami egy hiteles aláírás, hogy legális birtokában vagy
annak a domain névnek, amiről írsz, @gmail.com esetén nyilván nem tudod ezt
bizonyítani, mert nem tudod a Google kulcsaival aláírni a leveleidet.

Az egész felett pedig ott van a DMARC, ami egy reporting réteg, ha
beállítod a saját domain nevedre, visszakapod, hogy ki próbált meg a
nevedben levelet küldeni. A @gmail.com esetén van ilyen, nyilván a Google
visszakapja, hogy ki mindenki akar a @gmail.com nevében küldeni.

Egyféleképpen oldhatod meg, hogy @gmail.com levelet csak a gmail.com
berkein belül adsz fel, ekkor lesz rajta valid DKIM aláírás és a küldő
szerver rajta lesz a Google SPF listáján. Ehhez vagy webes felületet
használsz, vagy relay host beállítást vagy Mail Engine API-t. Vagy olyan
címről oldod meg a levelezést, aminek a birtokában vagy.

Ez általánosan így lesz, vagy egy egyedi túllihegés szerintetek?
Ez már évek óta így van, azon csodálkozom, hogy mi tartott eddig. :D
Post by elight
Azt sem értem, hogyan fog működni az internet ha egy nem nála lévő
doménről rendelt termék visszaigazoló levelét nem küldi tovább mert a domén
nem nála van regisztrálva.
Működni fog. Viszont töredékére fog csökkenni a spam mennyisége.
Post by elight
Elmagyaráznátok mitől lesz az internet olyan amilyen eddig volt?
Nem lesz olyan, mint volt, nem fog tudni boldog-boldogtalan bárhonnan
bármilyen feladóval tömegével leveleket feladni. A hátránya az, hogy van
pár óra munka ezzel, amíg beállítod, ha amúgy nem spam küldésre használod.
--
Bye,
Auth Gábor (https://iotguru.cloud)
Gábor Auth
2020-05-29 09:07:00 UTC
Hi,
Post by elight
Megértve.
És akkor pl. a g, vagy citrommailosakat milyen szerveren keresztül küldjem
ki ha nem a szolgáltatón át?
A @gmail.com, a @citromail.hu és satöbbi szervereken át, mindegyiknek van
kezdetek óta SMTP szervere, amin keresztül a levelet ki tudod küldeni.
Post by elight
Mondjuk nem szeretném ha a dolgozók a saját levelezésüket a céges domén
név alatt intéznék, de letiltani sem szeretném Őket.
Használják az email szolgáltató webes felületét vagy állítsák be a
respektív SMTP paramétereket.
elight

elektro[-flame|-etc]
elight
2020-05-29 09:19:03 UTC
Jajj az nem úgy van!

Azt hiszik, aki a vellanyhoz ért,
az akkor már majdnem mindenhez ért!
..már ami technika.
Sokszor alig tudom meggyőzni őket
"nem vagyok én "csőszerelő"!

A "csőszerelő" persze
bátran bármivel behelyettesíthető:
pl. levélszemét karbantató stb... :-)

De a végén mint a drótvégéhez leközelebbinek
mégis mindig rám maradnak sajna ezek a dolgok.
És tudod mit, annyira nem nagyon szoktam
ráérni, hogy beiratkozzak ezért plusz egy egyetemre!
Inkább vállalom a kaján megjegyzésed! ;-)
Üdv István
Hi,
Gábor Auth
2020-05-29 09:27:49 UTC
Hi,
Azt hiszik, aki a vellanyhoz ért, az akkor már majdnem mindenhez ért!
Ja, ilyet láttam már.
És tudod mit, annyira nem nagyon szoktam ráérni, hogy beiratkozzak ezért
plusz egy egyetemre!
Inkább vállalom a kaján megjegyzésed! ;-)
Nem volt az annyira kaján, az email továbbítás az utóbbi pár éveben eléggé
sokat változott, leginkább azért, mert a nagy email szolgáltatók jelentősen
csökkenteni akarják a spam küldést, mert eléggé fájdalmas erre fenntartani
az infrastruktúrát.

Például az egyik domain esetén ilyen források próbálkoztak spam küldéssel
úgy, mintha én adtam volna fel:

Top Non-compliant Sources
- net0ne.ru
- yagay.ru
- bash-game.ru
- eighthhelper.ru
- svoboda-live.ru

Ha nem fogja meg a SPF és a DKIM, akkor valahol engem szidnának azért, mert
spam-et kaptak egy olyan email címről, mintha én írtam volna és én kapnám
az abuse leveleket, hogy spam-et küldtem. De mivel van SPF és DKIM, ezért
védve van a seggem.
elight
2020-05-29 09:31:27 UTC
Na jó, nem volt annyira, kimaradt az "is".
És volt benne nekem sok új hasznos infó is!
Köszönet érte...

Üdv István
Nem volt az annyira kaján,
Dienes József
2020-05-29 10:09:48 UTC
Post by Gábor Auth
kezdetek óta SMTP szervere, amin keresztül a levelet ki tudod küldeni.
Szerintem elkerülte a figyelmedet, hogy István nem a gmail.com-ról, hanem a
gmail.hu-ról levelezik.
És tudtommal se a gmal.hu-nak <https://www.gmail.hu/segitseg>, se a
citromail.hu-nak <https://auth.citromail.hu/support/> nincs mind a mai
napig olyan SMTP szervere, amit az ügyfeleik használhatnának, de nem csak
emiatt mondtam rájuk, hogy felejtősek, hanem egyáltalán.

Üdv:
Józsi
Gábor Auth
2020-05-29 10:16:26 UTC
Hi,
Post by Dienes József
van
Post by Gábor Auth
kezdetek óta SMTP szervere, amin keresztül a levelet ki tudod küldeni.
Szerintem elkerülte a figyelmedet, hogy István nem a gmail.com-ról, hanem a
gmail.hu-ról levelezik.
Elkerülte, de ebben az esetben teljesen mindegy, az el ugyanaz, ilyenkor
marad az adott szolgáltatók webes felülete, ha nincs más. Vagy kihalnak,
mert a feladott leveleiket eldobálják a címzettek.
jhidvegi
2020-05-29 10:24:32 UTC
Post by Dienes József
Szerintem elkerülte a figyelmedet, hogy István nem a gmail.com-ról,
hanem a gmail.hu-ról levelezik.
Eddig az egészről semmit nem tudtam.
Van (elég sajátos muszájból keletkezett) gmail.hu címem.
Csináltam próbákat.
gmail.com-ra nem tudok vele küldeni, viszont t-online.hu-ra igen.

Másik próba: két freemail.hu címre küldést is próbáltam. A kettő abban tér el,
hogy az egyiknél t-online.hu az smtp, a másiknál meg freemail.hu. Az utóbbira
nem jött meg a levél, az előbbire igen, pedig azt gondoltam, hogy fogadásnál az
smtp-nek nincs szerepe.

hjozsi
elight
2020-05-29 10:26:07 UTC
Hát igen.
Józsival együtt Mi előbb utóbb bizton kihalunk.
És nem ád vigaszt, hogy majd utóbb Ti is!
De azt a kis időt is ki kell még
bírnunk valahogy.
Max. internet nélkül?
Ez is lehet egy alternatíva.
Annyi más és szép dolog is van még a világon! :-)
Üdv István.
Vagy kihalnak,
Dienes József
2020-05-29 10:26:15 UTC
Post by Gábor Auth
marad az adott szolgáltatók webes felülete, ha nincs más. Vagy kihalnak,
mert a feladott leveleiket eldobálják a címzettek.
Az utóbbiban reménykedem. Valahogy ezek (meg még pár másik) az
indulásakor is viselte az "emberi fogyasztásra nem alkalmas" címkét, és
azóta, ha szabad ilyet mondani, a gyenge kezdést erős visszaesés követte.
Viszont sokan, akik ezekre tették le a voksukat, ragaszkodnak hozzájuk az
utolsó pillanatig.

De ne politizáljunk...

Üdv:
Józsi
jhidvegi
2020-05-29 10:30:52 UTC
Post by elight
Hát igen.
Józsival együtt Mi előbb utóbb bizton kihalunk.
Nekem csak ezt nehezményezem: ha valaki szakember egy témában, a többieknél
sokkal többet tud, attól még lehetne úgy beszélni, hogy a másikat nem nézzük le,
alázzuk meg..., valamint próbálunk érthetően fogalmazni, nem pedig rejtélyes
rövidítésekkel megrakni a mondanivalót, aminek az a nyilvánvaló következménye,
hogy a másik úgyse fogja érteni a választ.

Na de nekem nem esik nehezemre figyelmen kívül hagyni.

hjozsi
elight
2020-05-29 10:33:00 UTC
Látod,
Mi vagyunk csak ilyen vaskalaposak,
hogy kitartanánk annál amivel kezdtük
a kilencvenes években! :-)

Egyébként majdnem fél éve hogy a T-com
os belépésemmel bajvolt, és ott még
levelet se küldtek előzetesen.
Bejelentettem hibára is, azóta se jött válasz.
Ezért átállítottam másik szolgáltatóra,
de jövő hónaptól ezek szerint ott is megszűnik
a továbbítás. Most keresem a google jelszavam,
mert ki emlékszik arra már,
és különben sincs itthon a kavingtonom! :-)

Passz!
Látom , szintén el kell szórakoznom megint,
bármennyire unom, ezekkel...

Üdv István

Üdv István
elektro[-flame|-etc]
jhidvegi
2020-05-29 10:44:02 UTC
Post by elight
Látod,
Mi vagyunk csak ilyen vaskalaposak,
hogy kitartanánk annál amivel kezdtük
a kilencvenes években! :-)
Én nem igazán vagyok így, mert ugyan voltam sok szolgáltatónál, amikor
felfedeztem a gmail.com-ot, aminek saját smtp szervere van. Azóta is volt
szolgáltatóváltás, de ez mindig stabilan működött, míg a korábbiakról le kellett
mondanom.
Post by elight
Egyébként majdnem fél éve hogy a T-com
os belépésemmel bajvolt, és ott még
levelet se küldtek előzetesen.
Nekem most ez a szolgáltatóm, de nem használom az ehhez tartozó emilcímet. Talán
meg jó nagy cég, ez már évek óta elég stabilnak tűnik. Volt compuserve, alarmix,
euroweb, kiwi, és még a jóég tudja, miminden, szép sorban kikoptak.
Post by elight
Bejelentettem hibára is, azóta se jött válasz.
Ezért átállítottam másik szolgáltatóra,
Mi volt vele a baj? T-com alatt a t-online.hu-t kell érteni?
Post by elight
de jövő hónaptól ezek szerint ott is megszűnik
a továbbítás. Most keresem a google jelszavam,
mert ki emlékszik arra már,
és különben sincs itthon a kavingtonom! :-)
Hát igen, a jelszókat valahogy meg kell jegyezni, fel kell valahova jegyezni.
Post by elight
Látom , szintén el kell szórakoznom megint,
bármennyire unom, ezekkel...
Térj át a gmail.com-ra, és jó eséllyel hosszú időre (esélyesen életfogytig)
megszűnik minden probléma. Ha sok kapcsolatod van, átmenetileg ott lehet gond,
mindnek meg kell szoknia, hogy ez megváltozott, ide küldjék a leveleiket.

hjozsi
Gábor Auth
2020-05-29 10:44:36 UTC
Hi,
Post by jhidvegi
[...]
Hogy kellett volna fogalmaznom?

Manapság egy szakma lett a levelezőszerver beállítása, nem öt perces dolog,
hanem egy komplex és folyamatos üzemeltetési feladat. A használt
technológiáknak meg van szakmai rövidítése, semmivel se lennénk előrébb, ha
a DMARC helyett konzekvensen a Domain-based Message Authentication,
Reporting & Conformance kifejezést használtam volna. Aki hozzá akar nyúlni
a levelező szerverhez, úgyis azzal fog találkozni, hogy DNS, SPF, DKIM és
DMARC, ha pedig nem akar hozzányúlni, akkor úgyis teljesen mindegy, hogy
mit is jelent a DMARC.

És szerintem jogosan vagyok dühös a sok balfasz miatt, akik alapvető tudás
nélkül levelező szervereket üzemeltetnek és miattuk van az, hogy egy kis
forgalmú szerveren a levélküldési próbálkozások tízezreit kell szó szerint
visszaverni, amíg egy legális levél bejön, mert felesleges munkám van ez
miatt.
elight
2020-05-29 10:45:17 UTC
Ez nem politika!

Müködött?
MŰKÖDÖTT!

És amiben az embert leélte az élete
egy nagyobbik részét ahhoz akár
megszokásból vagy kényelemszeretetből,
légyen egyéb bármi más indok, ragaszkodik.
Ahogy az élethez, ehhez az életéhez is
némiképp. Majdnem olyan, mint ha
a személyisége egy piciny darabjától
fosztanák meg.

Na jó, nem számít!
Tudomásul veszem hogy ez van akit nem hat meg.
Egyáltalán nem is vesz figyelembe, mert nem érti meg.

Üdv István
Józsi
Gábor Auth
2020-05-29 10:46:38 UTC
Hi,
Post by jhidvegi
[...]
Mellékesen megjegyzem, hogy pont a Google az egyik cég, ami kőkeményen
kikényszeríti azt, ami miatt ez a sírás elindult. Ez a stabil működés ára,
hogy jelentősen megváltoztak a játékszabályok, amelyek a kilencvenes
években érvényben voltak.
Dienes József
2020-05-29 10:57:43 UTC
Azért valljuk be azt is, hogy amikor terjedni kezdtek azok a vírusok, amik
a fertőzött windowsokról milliószám küldték szét a spamet (mag önmagukat),
akkor eleinte pont a mostani fordítottja volt a policy: Minden kliens csak
a szolgáltató SMTP szerverét használhatta, küldeni csak azokon keresztül
lehetett (amelyiken elvileg úgy-ahogy szűrt a szolgáltató).
A dolog finoman szólva nem jött be: a rafinált spam így is átjutott a
szolgáltatók szerverein, viszont ha egy-egy ilyen szerver bekerült a
SPAM-adatbázisba, akkor egy fél megyének leállt a levelezése az egész
világgal.
Azóta már mindennaposak azok a technikák, amikről írtál, és mára pont,
hogy ez a régi, téves "megoldás" vált kerülendővé. De az az email
szolgáltató, amelyik ezt a változást mind a mai napig nem vette észre (és
pl. nem biztosít saját SMTP szervert), az hogy lehet még életben?

Üdv:
Józsi
Post by Gábor Auth
Hi,
elektro[-flame|-etc]
jhidvegi
2020-05-29 11:06:49 UTC
Post by Gábor Auth
[...]
Ha helyből tudod, hogy azt nem fogják érteni, akkor nem kell ilyeneket írni. Mi
értelme van olyasmiket írni, ami evidens, hogy nem megy át.
Ellenben kikérdezve az illetőt, hogy mi a problémája, mik a körülményei, akár
egészen konkrét dolgot is tudhatsz írni.

Na de nem az én dolgom, elfogadom, hogy te ilyen magas lóról szónok vagy, és
imádod a másikakat megalázni.
Post by Gábor Auth
És szerintem jogosan vagyok dühös a sok balfasz miatt, akik alapvető
tudás nélkül levelező szervereket üzemeltetnek
Lehet, hogy alkalmaznak hozzá szakembert, aki nem feltétlenül van a megfelelő
szinvonalon. Valamint nem csak levelező szervereket üzemeltetők vannak, hanem
csak simán levelezők, akár totál laikusan is. Ma már emilezni annyira alapvető
dolog, hogy nem kéne problémának lennie akkor sem, ha valaki 95 évesen most fog
bele bármiért. El kell tudni magyarázni, meg kell tudni mutatni egészen
konkrétan, hogy mit hogy kell beállítani a levelezőjében, akkor is, ha csak
végrehajtja, és az ott lévő fogalmakat nem ismeri. TV-nézés is alapvető
manapság, pedig a tévé beállítása messze nem az. Mégis megy. Magasló nélkül.

Tőlem ennyi, odébb megyek a magas ló közeléből.
Dienes József
2020-05-29 11:07:13 UTC
Post by elight
Ez nem politika!
Müködött?
MŰKÖDÖTT!
Dehogy működött!
Ha kliensként használsz egy ilyen szolgáltatást, akkor könnyedén azt
hiheted, hogy működik.
Ha van saját levelezőrendszered, és/vagy egy cég levelezését működteted,
akkor viszont óhatatlanul is észreveszed, hogy mely szolgáltatók azok,
amelyekkel több a probléma, mint amennyit szívást szívesen lekezel az
ember.
És ha az adott cím tulajdonosának hárombetűs rövidítések nélkül elmondod,
hogy el kéne engednie azt a szolgáltatót, mert az onnan küldött emailjei
nem mindig érnek oda a Te rendszeredhez (és viszont), akkor MINDIG az a
válasz, hogy "de nem, hiszen működik ez, nem szokott ezzel baj lenni"!
Pedig éppen azért fordul hozzád már sokadszor, mert éppen baj van vele, már
sokadszor. De nem, attól még "jó az", és az illető továbbra is marad annál,
az utolsó leheletéig, vagy még tovább...

A politika nem pont ugyanerről szól sok embernél?

Üdv:
Józsi
Dienes József
2020-05-29 11:19:50 UTC
Post by jhidvegi
Ha helyből tudod, hogy azt nem fogják érteni, akkor nem kell ilyeneket
írni. Mi
értelme van olyasmiket írni, ami evidens, hogy nem megy át.
Egyszer a seregben jobb híján beküldtek valami félhülye őrvezetőt, hogy
tartsa meg az órát a katapult működéséről.
"Ez a biszbasz kibaszódik, az a lófasz felbaszódik, és az egész elszáll a
picsába."
Ez volt az egyik legjobb óra, minden szót értettünk. :-)
Post by jhidvegi
végrehajtja, és az ott lévő fogalmakat nem ismeri. TV-nézés is alapvető
manapság, pedig a tévé beállítása messze nem az. Mégis megy. Magasló
nélkül.
Kollégám idős édesanyja a szeretetotthonba vonulásig alig tudott otthon
tévézni, mert a tönkrement régi tévé helyett neki vásárolt új tévének,
illetve a szolgáltató dobozának a távirányítójában mindig elveszett.
Fogalma sem volt, mit melyikkel kell állítani.
Szerintem ezen a listán még egyikünk sincs ezen a leépülési szinten.
Ha a szerver oldalon valamit mondjuk úgy hívnak, hogy SPF, akkor neki ez a
neve, nem kell közelebbről is tudni a nevét.
Ha Gábor SPF helyett lófasznak hívta volna, akkor se lennél beljebb.
Szerintem tök érthető volt, amit írt, pont hogy ezeket a "misztikus"
rövidítéseket magyarázta el.
Amúgy az SMTP-t sem tudtad, hogy mit jelent? Na ugye, hogy ugye!

Üdv:
Józsi
Ábrahám Gábor
2020-05-29 11:27:18 UTC
Nekem van gmail.com és freemail.hu-s címem is, ráadásul egyforma.
A céges címek másik történet.

freemail-re jönnek a listás és kevésbé fontos levelek.
A gmail-re érkezőkről kapok értesítést a telefonomra, a freemail-ről nem,
azt megnézem, ha van ráérő időm.

Rátok hallgatok, és elfelejtem a freemail-t.

Hogyan oldjam meg a fontos és kevésbé fontos levelek szétválasztását.
Todok csinálni ***@gmail.com címet, de gondolom ti is
megsértődnétek,
ha ezt adnám meg.

Gábor

[...]

Az e-mailen az AVG vírusellenőrzést végzett.
http://www.avg.com
Gábor Auth
2020-05-29 11:27:56 UTC
Hi,
Post by jhidvegi
Ha helyből tudod, hogy azt nem fogják érteni, akkor nem kell ilyeneket
írni. Mi
értelme van olyasmiket írni, ami evidens, hogy nem megy át.
Úgy gondoltam, hogy aki levelező _szolgáltatást_ üzemeltet, annak ezeket
tudnia kellene vagy legalábbis utána kellene tudjon nézni.

Post by jhidvegi
[...]
Nem gondolom úgy, hogy egy levelező szolgáltatást használónak ezeket tudnia
kellene egyáltalán, ha mégis beleolvas, és nem érti, akkor nem neki szól.

TV-nézés is alapvető manapság, pedig a tévé beállítása messze nem az. Mégis
Post by jhidvegi
megy. Magasló nélkül.
Ez nem a tévézéssel vagy a tévé felhasználói beállításával egyenértékű,
hanem a tévé javításával vagy a műsor szórásával egyenértékű.

Nem hinném, hogy két tévészerelőnek vagy kábeltévés szakembernek úgy
kellene egymással beszélnie, mint egy laikussal, hogy ha véletlenül egy
laikus is hallja, akkor értsen mindent.
Gábor Auth
2020-05-29 11:31:25 UTC
Hi,
Post by Ábrahám Gábor
Hogyan oldjam meg a fontos és kevésbé fontos levelek szétválasztását.
Nyitott kapukat döngetsz. Szűrőt használsz és meg tudod jelölni, mint
fontos vagy nem fontos. A fontosról kapsz értesítést, a nem fontosról nem.
Post by Ábrahám Gábor
is megsértődnétek, ha ezt adnám meg.
Amúgy tudsz olyan címet is használni, hogy agabor2+***@gmail.com, ezt
ugyanúgy te fogod megkapni, de tudod majd róla, hogy az elektro lista
küldte és szűrővel be tudod jelölni, hogy nem fontos.
Alaksza Balázs
2020-05-29 11:32:24 UTC
Post by Ábrahám Gábor
Hogyan oldjam meg a fontos és kevésbé fontos levelek szétválasztását.
Én üzenetszabályokkal(pl feladó vagy tárgy alapján történő szűrés)
szétrakom mappákba.
Alaksza Balázs
Gömör Géza
2020-05-29 12:05:10 UTC
Hello Ábrahám Gábor!
Post by Ábrahám Gábor
Rátok hallgatok, és elfelejtem a freemail-t.
A freemail egy érdekes öszvér, mert bár nem a Magyar Telekom
cége, de a Tonline rendszerét használja (már ha jól értettem), és
jól elvan a tonlányos smtp-vel. Már legalábbis eddig jól elvolt...

Géza
Alaksza Balázs
2020-05-29 12:13:27 UTC
Post by Gömör Géza
Hello Ábrahám Gábor!
Post by Ábrahám Gábor
[...]
A freemail manapság egy teljesen független cég a telekomtól, gyanítom
szervert bérelnek csak, azt hallhattad.

Amúgy a tonlányos SMTP-vel mindenféle feladóval küldhetsz levelet, nem
csak freemail-eset, ellenben csak telekomos hálózatról és csak
authentikálva, azaz a ***@t-online.hu címmel azonosítod magad mielőtt
más nevében küldesz(egyébként ez a cím ki is olvasható a levélből a
fogadó oldalon).
Alaksza Balázs
Gábor Auth
2020-05-29 12:16:21 UTC
Hi,
Post by Alaksza Balázs
[...]
Ez fog megszűnni idővel, mert nem fogja megkapni a címzett a levelet, vagy
meg lesz jelölve, mint spam.
Dienes József
2020-05-29 12:18:00 UTC
Post by Alaksza Balázs
A freemail manapság egy teljesen független cég a telekomtól,
De nem volt ez mindig így: <
http://www.c3.hu/c3/projects/freemail/index-hu.html>

Üdv:
Józsi
jhidvegi
2020-05-29 12:54:11 UTC
Post by Dienes József
[...]
ott van a félreértés, hogy nem úgy kell magyarázni, hogy belemélyedjen valaki a
szakma rejtelmeibe, hanem hogy tudja meg valahogy, mit kell tennie. Nem kell
tudnom, mi az az smtp, de ha valahol megtalálom, hogy akkor fog működni a cucc,
ha oda beírom azt, amit ott leírnak, akkor nekem az elég.

De ha valaki erre sem hajlandó, csak tolja az észt ész nélkül, vagyis
szándékosan nem segít, ez jól látszik, csak jól lekúrja a másikat, hogy mekkora
hülye (anélkül, hogy ilyen szavakat használna), az mire jó? Látod ebből is, hogy
nem kell használnia a megadott szavakat sem, ha megalázni akar, fog menni
körülírással is. Szóval csak akarni kéne, segíteni is lehet körülírással
bizonyos esetekben. Ha meg nem, akkor két lehetőség még mindig maradt: nem
hozzászólni, vagy megírni, hogy sajnos ezen a ponton távsegítséggel nem igazán
lehet/vagyok képes... a problémát kiküszöbölni.

Amúgy ez egy aránylag újkeletű probléma a srácnál. Régebben nagyon tiszteltem
sokmindenért, aztán egyszercsak váltott. Annyira kellemetlenné vált számomra,
hogy az általa működtetett listáról is kiszálltam. Innen miatta nem fogok, max
kussolok.

hjozsi
gyapo
2020-05-29 12:58:32 UTC
2020 May 29, Friday 13:19 Dienes, you wrote:
DJ> Ez volt az egyik legjobb óra, minden szót értettünk. :-)

Erősen szét kell választani a tudóst meg a tanárt. A tudós, akinek a
birtokában van a tudás, nem feltétlenül tudja azt átadni másoknak, az
egy külön másik tudomány, ezt tudja a tanár.
Szervizes koromban én is alkalmaztam a tudós attitüdöt, ha láttam a
kérdezőn, hogy valójában nem érdekli, csak teszi a fejét. Akkor jöttek
a szakszavak, és csendben eloldalgott. De ha olyan kérdezett, akin
láttam az érdeklődést és tanulni hajlandóságot, annak próbáltam
érthetően megmagyarázni a fogalmakat meg a működést.

Nálam a freemailes levelek a gmail smtp-jén mennek ki, előtte
beregeltem a google-nál, és meg is érkeznek a címzetthez.
Azért találtam ki ezt régen, hogy ha megdől a fiók a spamtől, akkor a
freemailes dőljön, majd csinálok egy másikat. De semmi spam nem jön a
freemailre, inkább a gmailre heti 2-3. Besegít a gépemen futó spamihilator,
amit már évek óta tanítgatok is a saját filterei mellett, ennek is
heti 2-3 levélnél kell törölni a spam jelzést, utána már beengedi.
Szóval én azt látom, hogy kicsit túllendült a védekezés, és most már
inkább az a jellemző, hogy spamnak minősülnek olyan levelek, amik nem
azok, mint hogy bejönne valódi spam levél.

Üdv.: gyapo
Dienes József
2020-05-29 13:27:42 UTC
Post by gyapo
Szervizes koromban én is alkalmaztam a tudós attitüdöt, ha láttam a
Kim nekem Auth Gábor, hogy védjem, de Te is felsőbbrendűséget éreztél ki a
magyarázatából? (11:05-ös levél)

Nálam a freemailes levelek a gmail smtp-jén mennek ki,

Namost ehhez képest ennek a levelednak a forrását megnézve a
listaszerverig (brie.webaruhaz.hu) csak fibernet.hu-s, meg digicable.hu-s
átjárókon ment át a levél, a googlénak közelében sem járt. De ha megnézed,
a gmailnek sem tudod már beállítani az SMTP-jét másik domainhez, hanem meg
kell adnod az azonosítódat+jelszavadat a domain eredeti SMTP szerveréhez,
és továbbra is azon keresztül fognak kimenni a leveleid. Régebben én is
tudtam a Gmailből küldeni egykori munkahelyemen használt, rég megszűnt
email címemmel, mint feladóval, de ennek már régen vége.

Üdv:
Józsi
elight
2020-05-29 13:49:55 UTC
Már mindenben mindenkivel egyet értek.
Legalább is azt hiszem!

De nem emlékszem, hogy
levelező szervert szeretnék üzemeltetni...
Ez nem hangzott el!

Szerettem volna megtudni, az egyik
szolgáltató levele számunkra mit jelent.
Ez szerencsére többé kevésbé sikerült.
Sőt azt is megtudtam mit tegyek, és
mi nem annyira ajánlott.
Nem gondoltam ez az egyszerű
kérdés ekkora port kavar. Bocsánat.

Ettől függetlenül jókat okultam
mint szakmailag, mint emberileg.
Az előbbit meg már megköszöntem.

Üdv István
Gábor Auth
2020-05-29 14:10:09 UTC
Hi,
De nem emlékszem, hogy levelező szervert szeretnék üzemeltetni... Ez nem
hangzott el!
Ez hangzott el: "Több szolgáltatónál be vagyunk szerverre fizetve"

Ha ez nem azt jelenti, hogy szervert béreltek vagy szervert üzemeltettek,
akkor én ezt félreértettem és szerintem mások is.
ztibi
2020-05-29 14:13:10 UTC
szia

...természetesen egy jelszóval védett file-ba :-)

Ztibi
Gömör Géza
2020-05-29 14:15:50 UTC
Hello jhidvegi!
Post by jhidvegi
[...]
Azért nálad is lehet valami baj Jóska, ha a többiek nem érezték azt,
amit Te nehezményeztél. Néha olyan vehemenciával rontasz rá
valakire, pláne úgy, hogy mások nem értik, hogy miért van... :o(

Géza
Gömör Géza
2020-05-29 14:18:31 UTC
Hello Alaksza Balázs!
Post by Alaksza Balázs
A freemail manapság egy teljesen független cég
a telekomtól, gyanítom szervert bérelnek csak, azt hallhattad.
Ezt olvastam:
A Tagot teljes körű felelősség terheli az egységes beléptető
rendszerhez ([freemail] belépés, mely az T-Online Belépés
rendszer technikai alapjain működik) tartozó azonosító (e-mail
cím) és jelszó párossal, ill. azon keresztül történő mindennemű
vásárlással és egyéb tevékenységgel kapcsolatban.

Amúgy itt:
https://accounts.freemail.hu/site/termsandconditions

Géza
G L
2020-05-29 14:25:55 UTC
Én azt éreztem, hogy ennél a mondatnál fordult a hangulat:

"Vagy kihalnak,mert a feladott leveleiket eldobálják a címzettek."

Ha jól láttam István is személyesen magára vette és Józsi is, pedig ez a
mailszolgáltatók kihalására vonatkozott.
De lehet, hogy nem jól éreztem...
Gábor Auth
2020-05-29 14:32:12 UTC
HI,
Post by G L
"Vagy kihalnak,mert a feladott leveleiket eldobálják a címzettek."
Ha jól láttam István is személyesen magára vette és Józsi is, pedig ez a
mailszolgáltatók kihalására vonatkozott. De lehet, hogy nem jól éreztem...
Én ezt egzaktul azokra a szolgáltatókra értettem, amelyek nem biztosítanak
saját SMTP szolgáltatást és csak webes felületük van, arra alapozva, hogy
mások SMTP szerverén lehet küldeni bármit, a kihalás ebben a kontextusban
szerepelt, mert ez a kiskapu záródik egyre jobban évek óta.
elight
2020-05-29 14:51:15 UTC
Bocs, úgy értettem, hogy a levelező szerverére.

(A csatolt idézetben nem volt szerverbérletről szó.
Hanem kimenő levelezés beállításról.)
De akkor még egyszer elnézést kérek a félreérthető
fogalmazásról! De ne is rágódjunk tovább ezen.
Akadt aki így is megértette.

Üdv István
Hi,
gyapo
2020-05-29 14:53:12 UTC
2020 May 29, Friday 15:27 Dienes, you wrote:
DJ> Kim nekem Auth Gábor, hogy védjem, de Te is felsőbbrendűséget éreztél ki a
DJ> magyarázatából? (11:05-ös levél)

Nem, hanem nem tanítás volt, inkább információközlés. Szerintem ha
valaki tud valamit és azt a szokásos nyelvezettel elmondja olyan
környezetben ahol nem értik, az még nem felsőbbrendűség. Ha valaki
tanítani akar és ezt csinálja, az már hiba.

DJ> Namost ehhez képest ennek a levelednak a forrását megnézve a
DJ> listaszerverig (brie.webaruhaz.hu) csak fibernet.hu-s, meg digicable.hu-s
DJ> átjárókon ment át a levél, a googlénak közelében sem járt.

Ennek az az oka, hogy a freemailes címem jelenjen meg mindenhol.
A listákra a szolgáltató smtp-jét használom, ami az invitel, ami
fibernet volt korábban. Tehát a küldő freemailes cím, az smtp az
invitelé. Ha a freemailes mailboxomból írnék, az menne a google
smtp-n.

> [...]
DJ> tudtam a Gmailből küldeni egykori munkahelyemen használt, rég megszűnt
DJ> email címemmel, mint feladóval, de ennek már régen vége.

Nem tudom, ezeket régen állítottam be, majd ránézek.
Most próbáltam, freemailes címem google smtp-n másik email címemre és
működik.
Egyébként egy kicsit speciális a helyzetem abból a szempontból, hogy
régen ingyen regeltem a G-suite-ra, ez a mai napig ingyen megy, oda
mennek a saját domaines levelek, tudok meet-es chatet indítani, lehet
hogy ez is beleszól abba, hogy mit lehet és mit nem a szimpla
userekhez képest.

Üdv.: gyapo
Dienes József
2020-05-29 14:57:54 UTC
Post by gyapo
[...]
Na ez lehet!

Azt ugye tudod, hogy most már a "sima" usereknek is van meet?

Üdv:
Józsi
Post by gyapo
Üdv.: gyapo
elektro[-flame|-etc]
elight
2020-05-29 14:58:52 UTC
De hűlye vagyok!
Teljesen összezavarsz! :-)

Igen is befizettünk tárhelybérletre
szerver használatára és levelező
szerver használatára is ,
csak az üzemeltetést, etc. ténylegesen
a szolgáltatók végzik.
Na jó ez nem egy egész szerver,
csak egy darabka. Nem vagyok rendszergazda
de az adott keretek között a tárhelyeket
én tartom karban. Na most akkor mi van?
Akkor tényleg vegyünk fel egy rendszergazdát?

Na jó, végleg befejeztem (.)
Üdv István
Post by elight
[...]
Hi,
elektro[-flame|-etc]
gyapo
2020-05-29 15:07:10 UTC
2020 May 29, Friday 16:57 Dienes, you wrote:
DJ> Na ez lehet!

DJ> Azt ugye tudod, hogy most már a "sima" usereknek is van meet?

Nem tudom, nem használom, és csak egy gmailes accountom van.

Viszont az invitelnél semmi előnyöm nincs, és szépen kimennek a
freemailes címmel a levelek. Egyszer írtak, hogy változtatnak az
smtp-n, onnantól az 587-es porton kell küldeni, az authentication
lapon be kellett írni az inviteles user/pass párost, de működik.

Üdv.: gyapo
gyapo
2020-05-29 15:10:18 UTC
2020 May 29, Friday 16:58 elight, you wrote:
e> Akkor tényleg vegyünk fel egy rendszergazdát?

Fordítsuk át elektronikára.
Jóskapista programozó, nem látott még pákát, akar egy okos ház
vezérlést, most nekiálljon ő maga, vagy béreljen ki egy szakképzett
munkaerőt?
Az informatika egy szakma, elég szerteágazó, aki nem ért hozzá eléggé,
az nem tudja megoldani a problémákat. Kellő tanulással persze igen, de
azzal az elektronikát is.

Üdv.: gyapo
jhidvegi
2020-05-29 15:33:37 UTC
Post by Dienes József
Kim nekem Auth Gábor, hogy védjem,
Kim Dzsongun. :-)

hjozsi
jhidvegi
2020-05-29 15:37:55 UTC
Post by jhidvegi
Hát igen, a jelszókat valahogy meg kell jegyezni, fel kell valahova
jegyezni.
:-)

Nem tudom, meddig lesz ez így, de van egy relatíve különleges képességem.
Ugyan egy 4 soros vers megtanulása felmérhetetlen nehézséget jelent, de fejből
tudok zökkenőmentesen egy halom jelszót, azonosítót, bankszámlaszámot,
bankkártyaszámot... Nem tudom, mi az oka, hogy ezeket erőfeszítés nélkül meg
tudom jegyezni, irodalmi szövegeket meg egyszerűen lehetetlen, de nyelvek is a
lehetetlen kategória.

hjozsi
jhidvegi
2020-05-29 15:43:45 UTC
Post by Gömör Géza
Azért nálad is lehet valami baj Jóska, ha a többiek nem érezték azt,
amit Te nehezményeztél. Néha olyan vehemenciával rontasz rá
valakire, pláne úgy, hogy mások nem értik, hogy miért van... :o(
Biztos igazad van, de itt a mostani porkavarásnál is szerintem nélkülem is
látható volt a sértő szándék, vagy legalábbis úgy sikerült. Pedig itt aztán én
abszolút nem voltam érintett. Nekem a válaszlevelekből is nyilvánvaló volt.

Olyasmi is lehet a háttérben, hogy vannak az átlagosközeli emberek, azok ilyet
nem éreznek, és vannak azok, akik közé tartozom magam is, akik valamilyen
területen erősen csökkent képességűek. Ezek megérzik, ha etekintetben sértéseket
kapnak. Az érthetőség kedvéért: pl egy vak ember, ha a nemlátó mivoltát állítják
pellengérre, de kismillió más tulajdonságról is szó lehet.

hjozsi
jhidvegi
2020-05-29 15:44:47 UTC
Post by G L
"Vagy kihalnak,mert a feladott leveleiket eldobálják a címzettek."
Ha jól láttam István is személyesen magára vette és Józsi is, pedig
Nem, abszolút másról van szó.

hjozsi
Ábrahám Gábor
2020-05-29 17:13:31 UTC
Post by gyapo
[...]
Nálam is így ment évek óta, de mostanában már nem működik megbízhatóan.

Gábor
Gábor Auth
2020-05-29 17:32:17 UTC
Hi,
Post by Ábrahám Gábor
Post by gyapo
[...]
Hogyne, egyre kevésbé lesz megbízható.

Elmondom, mi van, ha például nekem küldenél levelet egy @iotguru.cloud
címre úgy, hogy @freemail.hu feladóval a Google SMTP szerverén át küldesz:

1, A szerverem megnézi, hogy mi a @freemail.hu SPF rekordja, ami így néz ki:

v=spf1 ip4:46.107.16.192/26 ip4:195.228.245.0/24 include:mail.zendesk.com
~all

2, Megnézi, hogy milyen IP címről érkezett a levél, ez Google SMTP esetén
például legyen 35.190.247.111.

3, Összeveti, hogy a fenti listán rajta van-e az az IP cím, amiről a levél
jött, nyilvánvalóan nincs.

4, A ~all azt mondja, hogy a freemail.hu nem írja elő, hogy olvasatlanul
dobjam el a levelet, ha nem a megadott két tartományból jött, de megengedi,
hogy eldobjam.

5, Lekérdezem a DKIM rekordot, ami nyilvánvalóan hiányozni fog, mert nem
tudod aláírni a freemail.hu kulcsával az leveled.

6, Nem dobom el rögtön, de átmegy rajta a spam szűrő, jelentősen
felpontozva, mert SPF és DKIM sértés van.
Kaczmarek Edvárd
2020-05-29 18:39:54 UTC
Nem értem, mi a tökölés tárgya.

Én simám beállítanám az SPF rekordot.

(Ha ismerős a fenti szöveg, az nem véletlen)

Ed
         elektro[-flame|-etc]
Kaczmarek Edvárd
2020-05-29 18:45:49 UTC
Szerintem regisztrálj saját domaint és annyi emailcímet tudsz csinálni,
amennyit akarsz. Akár ugyanabba a mailboxba is érkezhet sok különböző
emailcímre küldött levél (forwarderek, ill. catch-all cím használatával).

Ed
Gábor
Kaczmarek Edvárd
2020-05-29 18:49:08 UTC
Post by Gábor Auth
ugyanúgy te fogod megkapni, de tudod majd róla, hogy az elektro lista
küldte és szűrővel be tudod jelölni, hogy nem fontos.
Vannak levelezőrendszerek, ahol az ilyen levelek a + után álló nevű
folderba tudnak automagikusan kézbesülni. Így szabályokat sem kell
felállítani.

Ed
gyapo
2020-05-30 08:55:33 UTC
2020 May 29, Friday 19:32 Gábor, you wrote:
GA> Elmondom, mi van, ha például nekem küldenél levelet egy @iotguru.cloud
GA> címre úgy, hogy @freemail.hu feladóval a Google SMTP szerverén át küldesz:

Én nem akarnám eldobni azokat a leveleket, amik nem arról az smtp
serverről jönnek, mint ami a címbe be van írva.
Pl. az elektro lista esetében te vagy a From mezőben az
***@centralnet.hu van a To mezőben, a subjectből látszik, hogy
listás levél. Miért érdekeljen engem, hogy melyik server küldte milyen
IP címről stb.?
Ha föltelepítek egy lista programot egy serverre, de onnan csak napi
30 levelet lehet küldeni, ezért beállítok egy külső smtp servert a
világ másik felén, akkor az emberek nem tudnak a lista életében
részt venni ha úgy állítják be a levelezésüket ahogy te?
Miért jó ez?
Spammelni úgy is lehet, hogy átmegy az összes szűrődön, mert arról a
domainről, smtp serverről és IP címről küldi, ami a szűrőidnek
megfelel.
Akkor már tényleg jobb a spamihilator, ami konkrét listát használ
arra, hogy mi OK és mi spam, és ezt a listát lehet módosítani. Így
persze kaphatok spamet egyszer, azt beírom, többet nem jön át. Most
626 tiltott és 932 engedélyezett cím van, a tiltottak jó része gyári
lista jokerekkel.
Legjobb lenne persze a whitelist, de akkor nem tudna senki ismeretlen
írni nekem. Erre kellene valami jó megoldás, hogy kapjak értesítést ha
valaki föl akar kerülni a whitelistámra. Valami névjegy félét, hogy
tudjam ki ő, aztán a domainje meg IP-je meg smtp-je a fenét se érdekli.

Üdv.: gyapo
Gábor Auth
2020-05-30 09:06:56 UTC
Hi,
Post by gyapo
[...]
Teljesen mindegy, hogy te személy szerint mit akarsz, ez évek óta így lett
kitalálva és egyre inkább így lesz.
Post by gyapo
[...]
Mert ezzel sokkal több spammer is ki van zárva, akik feltelepítenek egy
lista programot egy szerverre, de onnan napi 30 millió levelet küldenek,
külső SMTP szervereket használva a világ másik felén.
Post by gyapo
Spammelni úgy is lehet, hogy átmegy az összes szűrődön, mert arról a
domainről, smtp serverről és IP címről küldi, ami a szűrőidnek
megfelel.
Sokkal nehezebb és persze sokkal könnyebb azonosítani a forrást. Nem tudnak
a spammerek random SMTP szerveren keresztül kiküldeni sok millió levelet.
Post by gyapo
[...]
Nem jobb, munka van vele.
Post by gyapo
Legjobb lenne persze a whitelist, de akkor nem tudna senki ismeretlen
írni nekem.
Ez az konkrétan az, mert akinek rendben van az SPF, DKIM és DMARC rekordja,
az önmagában egy whitelist, amit tudsz a DMARC-on keresztül visszajelezni
és ellenőrizni is.
Post by gyapo
Erre kellene valami jó megoldás, hogy kapjak értesítést ha
valaki föl akar kerülni a whitelistámra. Valami névjegy félét, hogy
tudjam ki ő, aztán a domainje meg IP-je meg smtp-je a fenét se érdekli.
Ezt meg úgy hívják, hogy referer spam, a névjegyen keresztül fognak
spammelni, elveszne a sok névjegy kérés között az, aki valid és legális
feladó lenne. Ki van ez találva és nem azért komplex, hogy szopassák a
világot, hanem azért, mert nem lehet egyszerűen.
gyapo
2020-05-30 09:36:55 UTC
2020 May 30, Saturday 11:06 Gábor, you wrote:
GA> Teljesen mindegy, hogy te személy szerint mit akarsz, ez évek óta így lett
GA> kitalálva és egyre inkább így lesz.

Persze ez világos, elfelejtettek engem megkérdezni, de talán van oka,
hogy így alakult ki.

GA> Mert ezzel sokkal több spammer is ki van zárva, akik feltelepítenek egy
GA> lista programot egy szerverre, de onnan napi 30 millió levelet küldenek,
GA> külső SMTP szervereket használva a világ másik felén.

Smtp servert gondolom lehet bérelni és sok millió levelet küldeni róla
azzal a domainnel amelyiken az smtp server is van. A Mailchimp milliós
számban tud küldeni leveleket. A spammernek meg tök mindegy, hogy
milyen email cím van a From sorban.
Szóval azt értem, hogy ha mindenki szűrné a nem egyező from sort, smtp
server domaint és IP címet, akkor nem kapná meg az ilyen spameket, de
megkapná az egyező cím-server-IP helyről jövőket, nyilván a spammerek
órák alatt átköltöznének olyan smtp-kre.
Post by gyapo
> [...]
persze kaphatok spamet egyszer, azt beírom, többet nem jön át. Most
626 tiltott és 932 engedélyezett cím van, a tiltottak jó része gyári

Ez igaz, de az én érdekem, hogy amit meg akarok kapni azt megkapjam,
amit meg nem akarok azt ne kapjam meg.
Ha valaki egy smtp nélküli szolgáltató pop3 serverét használja, az nem
tudna nekem levelet küldeni, pedig lehet hogy nekem fontos.
Vagyis a kialakult eljárás arra kényszeríti az embereket, hogy csak
olyan levelező rendszert használjanak, aminek van smtp servere is.

GA> Ez az konkrétan az, mert akinek rendben van az SPF, DKIM és DMARC rekordja,
GA> az önmagában egy whitelist, amit tudsz a DMARC-on keresztül visszajelezni
GA> és ellenőrizni is.

Értem, de az én listámat én akarom összeállítani. Nekem attól nem lesz
valaki white, hogy a gmailen írja meg a levelet és a gmaillel küldi
el, attól még nekem marhára lehet spam.

> [...]
GA> feladó lenne. Ki van ez találva és nem azért komplex, hogy szopassák a
GA> világot, hanem azért, mert nem lehet egyszerűen.

Ebben egyetértünk, csak más megoldást tartunk pillanatnyilag jónak.

Üdv.: gyapo
t***@ajrg.hu
2020-05-30 11:19:30 UTC
Sziasztok!
A levélszűrés tekintetében is van egy nagy hitvita, amely mentén össze
tudnak csapni az emberek:
- van, aki azt mondja, hogy a lehető legtöbb levelet ki kell szűrni,
hogy neki már ne kelljen a tényleges spam-eket olvasni, csak az
értelmes leveleket. Mivel tökéletes spamszűrés nincs, ezért ilyenkor
elő-előfordul, hogy egy fontos levél is megy a levesbe. Ilyenkor ez a
típusú ember azt mondja, hogy nem baj, majd küldje neki a fontos
levelet legközelebb más, szabályosabb e-mail címről a feladó, és akkor
megkapja.
- van, aki meg azt mondja, hogy inkább kapjon naponta 150 spam-et,
mert szemre úgyis 1 perc alatt ki lehet szűrni és eldobálni ezeket, de
bizonyosan ne dobjon ki egy fontos levelet sem a rendszer, szeretné
megkapni a béna szolgáltatótól is a fontos leveleket, mert lehet, hogy
valaki olyan írt neki valami nagyon fontosat/hasznosat, aki nem ért
hozzá annyira, hogyan kell jó szolgáltatót választani, hogyan kell a
levelezőprogramot helyesen beállítani.
(- persze van, aki extrém módon gondolkodik, hogy egyáltalán ne legyen
spamszűrés, inkább érkezzen 2000/10000 levél naponta, majd kiválogatja)

Saját véleményem az, hogy az informatikusok nagy része az első
kategóriába tartozik, ezért a világ is ebbe az irányba megy (lásd pl.
a gmail extrém spamszűrése).
Szerintem ez hasonló nagyságrendű ellentét, mint a politikai szimpátia
alapján keletkező.

Üdv.
Tamás
elektro[-flame|-etc]
Pataki István
2020-05-30 22:24:31 UTC
Ha nem is mindig tévedések, de gyakori félreértések vígjátéka adatott elő ebben a szálban. Kár, hogy ennyire egymásnak mentünk, hiszen még az esetleg karcos megjegyzések sem sértő szándékkal estek, viszont rongálták a hangulatot, és akadályozták az információcserét. Szerintem a lenti hozzászólás megadja a választ a kiinduló kérdésre, kár, hogy nem hamarabb kaptuk.

Ugyanakkor nem oldja meg azt a problémát, hogy sokan kerülnek bajba, akik freemail-es címeket használnak.

Lassan már nem is meri említeni ezen a platformon aki ilyet használ, mert mindig kap néhány levelet olyanoktól, akik el tudták kerülni a problémát, bárha meglehet csak a körülmények szerencsés összejátszása miatt történt, de saját okosságuknak tudják be a dolgot.

Nekem az elektronikus levelezés mindig csak a munkám velejárója volt, ezért szakmai szempontból csak keveset tudok róla. Első "nemzetközi" levelező címem még ella.hu-ra végződött, ha mond ez még valakinek valamit. Közben eltelt egy kis idő, folyamatosan használtam különböző levelező megoldásokat, de a levelező címeim gyakran változtak, mert mindenféle megfontolásokból változtatták a rendszergazdák (vagy változtak a rendszergazdák). És változtak a szolgáltatók is, hol én változtattam, mert éppen megfizethetetlenné vált az aktuális, vagy éppen nemes egyszerűséggel tönkrement a cég, vagy csak simán közölte, hogy adott naptól nem bennem látja az üzleti önmegvalósítás útját.

És akkor nagyszerű lehetőségként jelent meg a horizonton a freemail.hu, mint a korokon és szolgáltatókon átívelő ideális megoldás, és az egyetlen (valójában sok) olyan címem lett, ami 20+ éven át változatlan maradhatott. Ezért történt aztán, hogy a legkülönbözőbb helyekre regisztráltam az idők folyamán freemail-es címekkel, és amiből többet nem tudok ma már megváltoztatni, a freemail halálával egyszerűen elveszik a kapcsolat. Ezért érint engem érzékenyen az ellehetetlenülése.

pi

Gabor Lantos
2020-05-31 06:11:18 UTC
Szeretném megsúgni az alábbi problémára a rém egyszerű megoldást: átirányítás
Kb. 20 éve én is beleestem a freemail csapdájába.
Aztán az állandó szívások miatt (hol működött / hol nem) váltottam gmail.com -ra.
A freemail -ről egyszerűen át van irányítva a levelezés.
Bejön az e-mail ugyanúgy, de válaszolni már a gmail.com -os címemről válaszolok.
Így szépen folyamatosan a kapcsolatokat át lehet szoktatni az új címre, főleg, ha az aláírásba beleteszed, hogy megváltozott az e-mail címed.
Ezt tudja a levelezőprogramod, és a gmail.com webes felületén is be lehet állítani.
Szóval azért nem olyan óriási katasztrófa egy e-mail cím folyamatos cseréje, (tehát nem egyik napról a másikra történő) mint azt sokan hiszik...

G.

elektro[-flame|-etc]
Gábor Auth
2020-05-31 06:15:09 UTC
Hi,
Post by Pataki István
[...]
Ezt most úgy mondod, mintha a @freemail.hu üzemeltetője nem tudna semmit
tenni, hogy ne így legyen... pedig hogyne tudnának, igazából rajtuk múlik a
dolog.
Gábor Auth
2020-05-31 06:40:47 UTC
Hi,
Post by gyapo
> [...]
Smtp servert gondolom lehet bérelni és sok millió levelet küldeni róla
azzal a domainnel amelyiken az smtp server is van.
Hogyne lehetne, de nem egyszerű. Ha saját SMTP szervert szeretnél, akkor
két lehetőséged van:

a, valami alacsony reputációjú szolgáltatónál tudsz bérelni szervert vagy
kapni IP címet, ami azt jelenti, hogy a feketelistás IP címek vagy
tartományok miatt a legtöbb fogadó SMTP szerver azonnal dobja a levesbe a
levelet olvasatlanul

b, magas reputációjú szolgáltatónál tudsz bérleni szervert, de ott külön
kell szerződni vagy emelt szinten azonosítani kell magad, hogy az IP
címedről levegyék a tűzfal szabályt, alapból nem is tudsz SMTP szervert
üzemeltetni

Ehhez jön hozzá, hogy a magas reputációjú szolgáltatók monitorozzák a
DMARC-on keresztül az IP címeiket, ha valamelyikről küszöbértéken felüli a
spam arány (ez 1-3 százalék!), akkor már megy is vissza a tűzfalszabály
azonnal az IP címre és a szerződés szerint akár kártérítést is kérhetnek
ezért. Zárulnak be a kiskapuk.

A Mailchimp milliós számban tud küldeni leveleket.

Tud, viszont ott is emelt szintű ügyfél-azonosítás van és bizony mondjuk
500 címzettes lista havi 10 font, egy vagyonba kerül vaktában leveleket
küldeni, ott célzottan kell, aki nem nyitja meg a kapott levelet és/vagy
spam-nek jelöli, annak nem kell küldeni, mert pénzkidobás. És ők is aktívan
figyelik a DMARC-on keresztül a spam arányt, letiltanak, ha túllépi a
küszöböt a spam-nek jelölt hírlevelek aránya.

Post by gyapo
[...]
Nem tudnak könnyen költözni. Főleg, ha mindenki betartaná az SPF és DKIM
ellenőrzést. És főleg akkor lesz így, ha a DKIM egy hiteles digitális
aláírás kell legyen.

Post by gyapo
tudna nekem levelet küldeni, pedig lehet hogy nekem fontos.
Ha a küldőnek nem fontos, hogy olyan szolgáltatót használjon, amelyik
betartja a szabályokat, akkor te miért gondolod, hogy fontos?

Amúgy maradhattok mind a ketten az alap SMTP protokollon és levelezhettek
egymással, saját eszközökkel küzdve a spam áradattal, de ha olyanokkal
akartok levelezni, akik megkövetelik az érvényes SPF és DKIM bejegyzéseket,
akkor kell ilyen a leveletekhez.

Ez egy koherens és komplex rendszer, ami tud működni a gyakorlatban. Ha van
jobb ötleted, írj RFC-t belőle és szerezz támogatókat hozzá.
Post by gyapo
Vagyis a kialakult eljárás arra kényszeríti az embereket, hogy csak
olyan levelező rendszert használjanak, aminek van smtp servere is.
És? Ezt úgy mondod, mintha annyira nagy meló lenne beüzemelni és
fenntartani egy ilyen SMTP szervert...
Post by gyapo
Értem, de az én listámat én akarom összeállítani. Nekem attól nem lesz
valaki white, hogy a gmailen írja meg a levelet és a gmaillel küldi
el, attól még nekem marhára lehet spam.
Igen. De ha a Google DMARC-on automatikusan visszakapná, hogy mennyi a spam
arány, akkor tudna ellene tenni, de egyelőre nem kapja vissza a DMARC
reportokat, mert kevesen küldik még. Használni kell az eszközöket...
gyapo
2020-05-31 08:06:59 UTC
2020 May 31, Sunday 08:40 Gábor, you wrote:
> [...]
GA> spam arány (ez 1-3 százalék!), akkor már megy is vissza a tűzfalszabály
GA> azonnal az IP címre és a szerződés szerint akár kártérítést is kérhetnek

Ez pl. teljesen jó, hogy a userek kattintgatnak a levelekre, hogy spam
vagy nem. Remélem a google is gyűjti a kattintásaimat, és hogy mások
is kattintanak, és így hamar blokkolni fogja a küldőt. De nekem az is
jó, ha az én kattintásomra nálam blokkolja a google, egy másik ember
kattintására meg nála, és így mindenkinél beáll az az állapot, ami
neki a legjobb.

> [...]

GA> Tud, viszont ott is emelt szintű ügyfél-azonosítás van és bizony mondjuk
GA> 500 címzettes lista havi 10 font, egy vagyonba kerül vaktában leveleket

Ezzel pl. elég jól le lehet fogni a spammereket, hogy napi x levél
fölött baromira megdrágul.

Post by gyapo
> [...]
GA> Nem tudnak könnyen költözni. Főleg, ha mindenki betartaná az SPF és DKIM
GA> ellenőrzést. És főleg akkor lesz így, ha a DKIM egy hiteles digitális

A költözést úgy értettem, hogy változik a From mezőben a cím, aminek a
domainje egyezni fog az smtp-ével, IP cím is rendben. Ez addig
működik, amíg van olyan szolgáltató, ahonnan millió levelet lehet
küldeni, és mindenféle szűrőn átmegy a levél. De ekkor jön a képbe,
hogy ha minden szolgáltató azonosítja a usert és beszedi a sok pénzt a
sok levélért, vagy minden usertől származó spam kattintás hatásosan
működik. Nálam a helyi szűrő tkp. a spamre kattintásnak felel meg,
amit fölveszek a blacklistre, az többet nem éri el a mailklienst. Csak
az a baj ezzel, hogy email-címet kell neki megadni, azt meg a
spammerek variálják. A google-től is tudok küldeni végtelen email
címmel, aká***@domainem formában.
Ha már működne jól a domain egyeztetés a többi adattal, akkor én is
szűrhetnék domainre. De akkor nem tudnék levelet küldeni email
fejléccel a gmail smtp-jével.

GA> Ha a küldőnek nem fontos, hogy olyan szolgáltatót használjon, amelyik
GA> betartja a szabályokat, akkor te miért gondolod, hogy fontos?

Hát mert engem a tartalom érdekel az embertől, nem az útvonal, amin a
levél eljutott hozzám.
Post by gyapo
> [...]
olyan levelező rendszert használjanak, aminek van smtp servere is.
GA> És? Ezt úgy mondod, mintha annyira nagy meló lenne beüzemelni és

Nem tudom, még nem üzemeltem be smtp servert. A kényszerítést meg nem
szeretem, főleg úgy, hogy rengeteg email címem volt sok
szolgáltatónál, és mindig meg tudtam oldani a spamek szűrését úgy is,
hogy azt írtam a From mezőbe, amit csak akartam. Engem nem zavar az
azonosítás se, sőt jó ötletnek tartanám, ha mindenki azonosított lenne
a neten, és mindenkit meg lehetne találni a hatóságoknak ha szükség
van rá.

GA> Igen. De ha a Google DMARC-on automatikusan visszakapná, hogy mennyi a spam
GA> arány, akkor tudna ellene tenni, de egyelőre nem kapja vissza a DMARC
GA> reportokat, mert kevesen küldik még. Használni kell az eszközöket...

Ez jó lenne ha minél hamarabb működne teljes körűen. Talán el is
hagyhatnám a helyi szűrést.

Üdv.: gyapo
Gömör Géza
2020-05-31 09:31:03 UTC
Hello Pataki István!
Post by Pataki István
[...]
Nem lehetetlenül el, csak neki is kell egy rendes SMTP szerver.
Ha ez a freemailnak nem megy (szerintem valaha volt neki), vagy
már nem éri meg bérelni, akkor tényleg ki fog veszni. :o(

Géza
Pataki István
2020-05-31 10:54:36 UTC
Ha címzettként kell válaszolni, azon nem segít az átirányítás. És a freemail és gmail indulása között éppen 10 év telt el.

pi

Gábor Auth
2020-05-31 13:35:55 UTC
Hi,
Post by gyapo
Ez pl. teljesen jó, hogy a userek kattintgatnak a levelekre, hogy spam
vagy nem. Remélem a google is gyűjti a kattintásaimat, és hogy mások
is kattintanak, és így hamar blokkolni fogja a küldőt.
Ez a DMARC. Ha a szolgáltatód és a levelezőprogramod ismeri, akkor megy a
Google felé a jelzés.
Post by gyapo
A költözést úgy értettem, hogy változik a From mezőben a cím, aminek a
domainje egyezni fog az smtp-ével, IP cím is rendben.
Ez kevés. Érvényesnek kell lennie és össze kell érnie kell az IP, a DNS, az
SPF és a DKIM mezőknek. És ez nem annyira egyszerű és persze perceken belül
le is vágják a hálóról a szolgáltatók, amint elkezdi a spam küldést. Ha meg
olyan szolgáltatónál van, akik ezzel nem foglalkoznak, akkor meg úgyis már
feketelistás az IP cím.
Post by gyapo
Ez addig működik, amíg van olyan szolgáltató, ahonnan millió levelet lehet
küldeni, és mindenféle szűrőn átmegy a levél.
Nem, mert feketelistára kerülnek és semmilyen levél nem megy át tőlük:
https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

Post by gyapo
beszedi a sok pénzt a
sok levélért, vagy minden usertől származó spam kattintás hatásosan
működik.
Ez a rendszer, amit most épp anélkül kritizáltok többen is, hogy értenétek,
ez úgy is működik, hogy nem szed pénzt a szolgáltató.

Én például jelenleg 2000-10.000 levelet küldök ki naponta, nekem fájna, ha
ezért sokat kellene fizetnem, viszont ügyelek arra, hogy a visszajelzések
alapján ne küldjek olyat, amit spam-nek lehet tekinteni, ezeket mind maguk
kérik az ügyfelek, ezek esemény értesítések, amelyek bekövetkeznek az IoT
eszközeiken, tehát például rákötötte a csengőjére a kis eszközét, elküldi a
IoT Guru API felé az eseményt, hogy megnyomták, akkor kap egy email
értesítést, hogy megnyomták a csengőt. Nyilván nem fogja spam-nek jelölni,
mert ő maga kérte, hogy értesítsem.

Hát mert engem a tartalom érdekel az embertől, nem az útvonal, amin a levél
Post by gyapo
eljutott hozzám.
Az útvonalat fenntartó cégeket viszont érdekli, hogy 100 levélből mennyi a
spam, mert azok feleslegesen terhelik az infrastruktúrát, ezért próbálnak
tenni valamit. Ha téged ez zavar, akkor építs ki közöttetek egy olyan
útvonalat, amelyet ti magatok tartotok fenn.
Post by gyapo
Nem tudom, még nem üzemeltem be smtp servert.
Sejtettem...
Gábor Auth
2020-05-31 13:43:36 UTC
Hi,
Post by Pataki István
Ha címzettként kell válaszolni, azon nem segít az átirányítás. És a
freemail és gmail indulása között éppen 10 év telt el.
Amúgy a @freemail.hu bármikor dönthet úgy, hogy aznap értesítés nélkül
lehúzza a rolót, mert mondjuk üzletileg nem éri meg neki fenntartani a
szolgáltatást, szóval érdemes arra felkészülni, hogy ilyen megtörténhet.

Nyilván ugyanez megtörténhet a @gmail.com címekkel is, de kicsi az esélye,
mert a Google ökoszisztéma eléggé alapvető része a @gmail.com cím, ez csak
akkor történik meg, ha a Google csődbe megy és jogutód nélkül megszűnik,
amire azért kicsi az esély, hogy senki ne vinné tovább az Android
platformot vagy mondjuk a Google céges szolgáltatásait...

Gabor Lantos
2020-05-31 14:12:27 UTC
Ha ezt a "címzettként" -et úgy érted, hogy pl. adott levlistára csak azzal az e-mail címmel tudsz írni, akkor fel kell iratkozni az újjal, és le a régivel.
Ha arra gondolsz, hogy valaki úgy küld Neked levelet, hogy azt a ***@freemail.hu -ra küldi, amit Te átirányítasz, megkapod a ***@gmail.com -ra, majd onnan válaszolsz, akkor éred azt el, amit korábban írtam, hogy egy idő után már mindenki az új címedre fog írni, a régi pedig "kikopik".
Céges környezetben, ha pl. az adott (nő)személy megváltoztatja a nevét, akkor ugyanígy szoktunk rajta módosítani, hogy a régi marad alias -ként, és mivel az újról válaszol mindenkinek, így magától lecserélődik, minden probléma nélkül.

G.

elektro[-flame|-etc]
elight
2020-06-02 06:58:25 UTC
:-)
Díjazom!

De nem én kezdtem.

Ettől függetlenül megköszönöm,
és majd hasznosítom.

A többiektől meg elnézést kérek ha...

pénteken egy elég nehéz napom adódott,
és nem volt türelmem semmihez és senkihez!
Szóval végtére is, éppen jókor jött
ez a három nap pihi..

Üdv István