PIN attenuator
uprogc .
2017-03-07 10:38:30 UTC
Sziasztok,

Valaki probalkozott PIN diodas csillapitoval HF-re ? [ 1.8 MHz - 30 MHz ]
Erdekelne, hogy mekkora csillapitast lehet elerni kissebb torzitas mellett
vagy torzitas nelkul.

Udv,
Szabi
Karoly Kovacs
2017-03-07 10:47:39 UTC
Még II. Ramszesz uralkodása körül csináltam ilyet, de bizony nem
emlékszem az adatokra. Arra emlékszem, hogy a RH tartományban (ahogy
írtad is) elég jó eredményeket lehet elérni (zaj, stb.), de magasabb
frekiken azért már sokkal komolyabb felkészültség kell(ene) hozzá.
De szerintem ezer kapcsolást és adatot találhatsz rá a neten, némely
cikk egészen komoly.
(Emlékeim szerint - de ne vegyél rá mérget! - max. 20db körül
lehet/érdemes vele csillapítani.)

Károly
elektro[-flame|-etc]
uprogc .
2017-03-07 11:04:14 UTC
Koszi,

Valahol olvastam 30 dB-t.
Ebbol is sok fele kapcsolas letezik...
Hatha valaki meg emlekszik itt a tapasztalataira.

A radiomban az alapsavi erositonel nem akarok szabalyozni hogy az I/Q jel
mag/phase hiba minel konstansabb maradjon. Szoval nem szeretnek ide meg egy
hibaforrast bevinni, igy RF tartomanyban csillapitanek, es majd az AGC is
felhasznala ezt a csillapitot tul nagy jelek eseten. [
Proci-->DAC-->OPA--PIN_ATT ]

Szabi
Bali Zoltan
2017-03-07 11:53:30 UTC
TDA1053 Asszem FF Videoton TV tunerében(AGC)
volt használatos, de az is lehet hogy a színesben
volt. >40 dB 40..1000MHz.
Talán van mégy néhány darabom. Ha kell tudok adni.

Üdv. Zoli
elektro[-flame|-etc]
Balla Zoltán
2017-03-07 11:57:58 UTC
Post by uprogc .
[...]
BAP51-es(ha jól emléxem a típusra), dual diódával kb 80dB csillapítást
értem el mérve..., ám a frekvenciára már nem emlékszem. De az biztos,
hogy max 30MHz volt, mivel rövidhullámra tervezett SWR mérőbe szántam az
eszközt...

Zoli
uprogc .
2017-03-07 12:01:45 UTC
Koszi,

80dB, de milyen merteku torzitas mellett ?

Ez a tipusu kapcsolas ? [ csak a diodakra nezve ]

Udv.
Szabi
elektro[-flame|-etc]
uprogc .

elektro[-flame|-etc]
Karoly Kovacs
2017-03-07 12:04:56 UTC
Szerintem az nem lesz jó, mert Szabolcsnak - gondolom - a bemenő
fokozatban kell, ott pedig RH vevőnál nem illik TDA1053-ast használni,
mert rohadtul kicsik a jelszintek, és ez a kommersz cucc nagyon el fogja
rontani a jel/zaj viszonyt.

Károly
elektro[-flame|-etc]
Karoly Kovacs
2017-03-07 12:05:32 UTC
Post by uprogc .
80dB, de milyen merteku torzitas mellett ?
Ez a lényeg!!!

Károly
Balla Zoltán
2017-03-07 12:14:02 UTC
Post by uprogc .
Koszi,
80dB, de milyen merteku torzitas mellett ?
Ez a tipusu kapcsolas ? [ csak a diodakra nezve ]
http://www.qsl.net/va3iul/Homebrew_RF_Circuit_Design_Ideas/AGC_PIN_attenuator.gif
Miért érdekes a torzítása ??! A legkisebb felharmonikus is kétszeres
freki, sávszűrővel könnyen kiszűrhető legtöbbször.

Nem, nem pont az a kapcsolás, hiszen ebben egy tokban csak két dióda
van. Úgy is használtam, 5V-os környezetben, viszonylag erősen kihajtva,
nyitott állapotában a diódákat.

Zoli
Balla Zoltán
2017-03-07 12:16:44 UTC
Post by Karoly Kovacs
Post by uprogc .
80dB, de milyen merteku torzitas mellett ?
Ez a lényeg!!!
Miért is ?
A többi RF-et erősítő, vagy csak módosító elemnek tudod a torzítását talán ?

Zoli
Karoly Kovacs
2017-03-07 12:25:08 UTC
Momdom, nem vagyok már régóta képben.
Egy azonban hótziher: keress rá a neten példa kapcsolásokat, mondjuk
"tda1053 ham radio", stb. módon, és nem fogsz értelmes találatot kapni.
Én egy ősrégi Grundig 6000-es rágyijó bemenő fokozatában találtam vele
kapcsolást, de modern cuccoknál sehol. Ennek bizonyára megvan a komoly oka.

Károly
elektro[-flame|-etc]
Balla Zoltán
2017-03-07 12:28:44 UTC
Post by Karoly Kovacs
[...]
Ezzel maximálisan egyetértek! Oda ilyen cucc nem való...!

Ellenben eltévesztetted a címzettet! :)

Zoli
Karoly Kovacs
2017-03-07 12:33:38 UTC
Post by Balla Zoltán
Ellenben eltévesztetted a címzettet! :)
Miért? Neked válaszoltam.

Károly
Balla Zoltán
2017-03-07 12:47:31 UTC
Post by Karoly Kovacs
Miért? Neked válaszoltam.
Akkor még nem vagy teljesen zizi (??)! :D

Csakhogy nem én ajánlottam a TDA-t! Olvass figyelmesebben.

Zoli
Karoly Kovacs

elektro[-flame|-etc]
x2004
2017-03-07 13:14:14 UTC
Szia!

Itt van egy mérési skicc ha érdekel.

Ez egy 3-10-20-30 DB-s osztó volt és az osztást ellenállások végezték, a PIN diódák
csak a megfelelő osztóra kapcsolták a be és kimenetet.

Mivel P-I-N réteg van benne nagy jeleket is jól, minimális torzítással kezeli.

A TDA1053 TV bemenetekben volt alkalmazva. Kábel TV rendszereknél egy-egy vonali
erősítő közelében elég nagy jelszintek voltak és azokat is gond nélkül kezelte.

Rádió bemenő fokozatoknál az egyszerű tranzisztor le vagy felszabályzásához képest
klasszissal jobb jeltisztaságo
Karoly Kovacs
2017-03-07 13:24:18 UTC
Post by x2004
Rádió bemenő fokozatoknál az egyszerű tranzisztor le vagy felszabályzásához képest
klasszissal jobb jeltisztaságot lehet vele elérni.
Szerintem tranzisztoros leszabályozást HAM rádiók bemenő fokozatában már
vagy 40(?) éve nem alkalmaznak (esetleg nagyon occó valamikben, de azok
olyanok is).

Károly
Bali Zoltán
2017-03-08 06:37:44 UTC
A tunerekről jut eszembe, BF998(és hasonlók) Dual Gate Mosfet,
tipikus alkalmazásuk mixer, AGC. Noise fugure Typ 1dB.
Persze az AGC control karakterisztika nem lineáris(adatlap),
-5dB körül jó nagy könyök van.

https://hqelektronika.hu/termekek/?keres=bf9&skat=

Üdv. Zoli

elektro[-flame|-etc]
Karoly Kovacs

elektro[-flame|-etc]
Bali Zoltán
2017-03-08 06:59:45 UTC
Hát akkor, jól le vagyok maradva :).

Üdv. Zoli

elektro[-flame|-etc]
uprogc .
elektro[-flame|-etc]
uprogc .
2017-03-08 08:53:47 UTC
A PIN torzitasara visszaterve.

Szamit, mert AM modulaciorol van szo. Ha hatarolodik a jel, abbol mar hang
nem lesz.
Balla Zoltán
2017-03-08 08:57:34 UTC
Post by uprogc .
A PIN torzitasara visszaterve.
Szamit, mert AM modulaciorol van szo. Ha hatarolodik a jel, abbol mar hang
nem lesz.
Ó, dehogynem lesz! :)

Minden ugyan úgy megmarad, annyi különbséggel hogy n*X frekvenciájú
sávok is megjelennek, ahol n egész szám! Mindegyik sáv egy szépen
modulált jel lesz!

Ezért írtam, ha a legtorzítottabb jelből kiszűröd a megfelelő sávot, az
éppoly tiszta lesz, mintha ideálisan lineáris elemeken ment volna csak át!

Zoli